Jantra – symbolický posvátný obrazec jako zvláštní tvar mandaly – je ve východních kulturách pomůckou k duchovnímu cvičení. Meditací, osobní kontemplací a mentální očistou pomocí jantry je podle hinduistické tradice možné prospěšně ovlivnit psychické i tělesné zdraví. Napomáhá zklidnit mysl, umožňuje naladit se na vyšší úrovně vědomí a nahlédnout nedělitelnost a řád kosmu, jehož symbolickým vyjádřením je tzv. Šrí jantra, v Indii nejuctívanější „velká“ jantra, metafora božské cesty z temnoty a chaosu iluzí.
Síla jantry spočívá ve schopnosti probouzet v soustředěném pozorovateli jemné mentální procesy a rezonovat se všudypřítomnou vibrující energií. Složitá, ale souladná konstrukce obrazce má přesně daná a neměnná pravidla. Pomocí základních geometrických prvků vyjadřuje dokonalost, harmonii a krásu uspořádání vesmíru: trojúhelníky s hrotem nahoru a dolů představují mocné tvořivé energie mužského a ženského principu (elementy vody a ohně), kruh (element vzduchu) okolo nich je symbolem nekonečného pohybu, následující dvě řady okvětních plátků lotosu poukazují na mnohotvárnost aspektů a jejich čistotu. Obrazec je završen vnější materiální hranicí – prolamovaným pravoúhlým obrazcem (element země); v případě vystavených děl je neuchopitelná vnitřní energie malby ohraničena vyřezávaným dřevěným a polychromovaným rámem. Strukturu tvarů posiluje soulad barev: harmonizuje – podobně jako souzvuk tónů v hudebním akordu – tělo i duši, povznáší mysl a kultivuje ji k jemnějšímu vnímání; pomáhá nám hledat to nejlepší v nás. Jantru je třeba vnímat jako celek bez soustředění na detail a naladit svou pozornost na její energii, která se šíří od jejího středu.
Různorodost vystavených janter zrcadlí různorodé aspekty v návaznosti na prožité energie, nálady a emoce tvůrců. Jan, profesionální muzikant, vytvořil partituru obrazců a vyřezal rámy tak, jako si vyřezával své hudební nástroje – bytosti tónů; Jindřiška, profesionální výtvarnice, obrazce dotváří precizní olejomalbou. Díky umělecké invenci a suverénnímu výtvarnému rukopisu pod rukama manželů Čambalových formálně vznikly vysoce estetické objekty, ale obsahem těchto zvláštních obrazů je hluboká společná zkušenost z praktikování duchovních technik, dlouholeté studium filozofické a duchovní koncepce posvátných obrazců a postupné zrání. Jako zasvěcení průvodci nabízejí vnímavému divákovi naší doby a naší kultury klíč k jednomu z tajemství mystéria starodávného indického a tibetského učení, kterým lze odemknout vhled k pochopení vzájemnosti člověka a všehomíra.
Společný proces tvorby manželů Čambalových ukončilo Janovo úmrtí v roce 2024. Jindřiška nastoupila cestu samostatné umělecké dráhy. Tento vystavený soubor jejich janter je prvním a posledním: stejně jako s položením posledního zrnka písku zaniká proces skládání mandaly, je tato výstava gestem přijetí změny a proměnlivosti života.
Jan Čambal
absolvent Pražské konzervatoře byl profesionálním hudebníkem. Začínal jako člen klasických symfonických orchestrů, působil jako pedagog, mj. na AMU. V devadesátých letech začal experimentovat s hrou na perkusivní nástroje, zvláště na bubny. Postavil si řadu vlastních originálních nástrojů – bubnů a šalmajů. Poté hrál v hudebních seskupeních různých žánrů a účastnil se mezinárodních hudebních festivalů. Vedle hudby byla jeho druhým výrazným uměleckým zaměřením výtvarná činnost – konstrukce a malba obrazů janter a tvorba dřevěných skulptur. Jeho umělecká práce byla inspirovaná dlouhou řadou filosofických směrů, jejichž esenci promítal prostřednictvím posvátné geometrie do obrazců janter.
Jindřiška Čambalová
absolvovala pedagogickou fakultu UK v Praze jako výtvarnice. Malbu vystudovala u prof. Leitgeba a prof. Sýkory. Po studiích pracovala jako výtvarník a animátor v loutkovém studiu Jiřího Trnky. Po roce 1993 se začala věnovat vlastní nezávislé výtvarné tvorbě. Její práce je inspirovaná budhistickou filosofií. Na svým cestách se kromě jiného setkala s korejským zenovým mistrem Seung Sahnem a několika učiteli ve střední Indii. Její životní zkušenosti ji přivedly k práci s veřejností. S manželem, Janem Čambalem, spolupracovala na workshopech, které byly zaměřeny hudebně a meditačně.
